Blog

Kako zmanjšati dnevno količino zavržene hrane? I. del

V skladu s priporočili Evropske platforme Food Losses and Food Waste smo pripravili nekaj smernic, ki vam bodo v pomoč pri organizaciji kuhinje in shranjevanju živil, da boste lahko količino pokvarjene hrane zmanjšali na minimum.

Kaj lahko storite doma?

  1. Načrtujte obroke

Z načrtovanjem obrokov boste načrtovali tudi porabo živil. Že med nakupovanjem je smiselno imeti v mislih obroke, ki jih želite pripraviti. Sveža živila, kot so sadje in zelenjava, porabite sproti. Če odmrzujete porcije, naj bo to toliko, kot imate namen porabiti, saj ponovno zamrzovanje ni priporočljivo. Več o tem, kaj zamrzovati in kako, preberite tukaj.

Razlog pokvarjene hrane je velikokrat v tem, da se skuha preveč. Ostanke porabite za malico ali iz njih pripravite novo jed.
Razlog pokvarjene hrane je velikokrat v tem, da se skuha preveč. Ostanke porabite za malico ali iz njih pripravite novo jed.
  1. Porabite ostanke

Ostanke kosila lahko shranite in naslednji dan porabite za malico v pisarni, če vas ne moti, da dvakrat jeste isto hrano. V nasprotnem primeru lahko ostanke tudi reciklirate – če na primer skuhate preveč riža kot priloge, lahko iz ostanka naredite rižev narastek. Več predlogov najdete v tem zapisu.

  1. Rok uporabe

Rok uporabe je na različnih izdelkih različno zapisan, zato je prav, da poznate razliko med »porabiti do« in »uporabno najmanj do«. Prvi označuje datum, do katerega so živila še varna za uporabo, medtem ko drugi označuje datum minimalne trajnosti – do tega datuma živila ohranijo pričakovano kakovost (kar pomeni, da so tudi po tem datumu še uporabna, a predvidoma slabše kakovosti). Ne mečite torej hrane stran po nepotrebnem, če hrana ni pokvarjena.

  1. Manjše in večkratne porcije

Ne nalagajte si preveč hrane na krožnik, da ne ostane. Raje naložite manj in po večkrat, ali pa zamenjajte krožnike z manjšimi. Tako se ne boste prenajedli ali metali hrane stran.

Pokvarjena hrana je velikokrat posledica naših lačnih oči.
Naložite si le toliko, kot boste pojedli.
  1. Zamrzujte porcije

Načrtujte obroke že pred zamrzovanjem – nakupite več po akcijskih cenah in naredite manjše porcije, vakuumirajte ter zamrznite. Lahko si pomagate tudi s predpripravo obrokov in meso že marinirate pred zamrzovanjem. Odmrzujte tolikšno količino hrane, kot jo boste porabili, saj ponovno zamrzovanje ni priporočljivo. Več o zamrzovanju hrane preberite tukaj.

  1. Ustrezno shranjujte hrano

Sveža živila shranjujte v hladilniku v tako imenovanih predalih Fresh Zone ali v vakuumskih posodah in jih porabite sproti. Preverite, da je temperatura vašega hladilnika med 1 in 5 °C. Za zamrzovanje uporabite vakuumske vrečke ustrezne kakovosti, ki bodo preprečile prehajanje kisika in vonjav ter ožig zaradi zamrznitve. Tako ne bo smetnjak poln pokvarjene hrane.

Pokvarjena hrana je posledica nepravilnega shranjevanja. Vakuumirajte in se izognite velikim količinam odpadkov.
Solato shranjujte v vakuumskih posodah v hladilniku.
  1. Imejte pregled nad hrano

Priporočljivo je, da veste, kaj imate v hladilniku, zamrzovalniku in kaj v omaricah. Naj bodo živila urejena in po potrebi na vrečkah, posodah oz. na embalaži zapisani datumi.

  1. Vrstni red porabe

Vedno glejte, da porabljate živila krožno – kar je šlo prej noter (v hladilnik, skrinjo), naj gre tudi prej ven. Tako ne boste ničesar založili in se izognili pokvarjeni hrani.

Razlog za pokvarjeno hrano je tudi neustrezna poraba - delujte krožno.
Krožna poraba je ključna – shranjena živila starejših datumov porabite prej.

V naslednjem zapisu lahko najdete še podobne napotke, ki jih lahko upoštevate, ko jeste v šoli, menzi ali hotelu.

* Zapis je prilagojen po smernicah, ki jih je pripravila Evropska platforma Food Losses and Food Waste (2019), dostopno tukaj.

Delite objavo